غذاهای Upcycled چیست؟ – حقایق مواد غذایی

تخمین زده می شود که سالانه 30 درصد از عرضه جهانی غذا دور ریخته می شود. این نه تنها بیهوده است، نه پایدار است و نه برای محیط زیست خوب است. در نتیجه، بسیاری از ذینفعان مواد غذایی و آشامیدنی در حال انجام اقداماتی برای حمایت از عرضه مواد غذایی پایدارتر و ضایعات کمتر هستند.

این بدان معناست که ممکن است هنگام مطالعه آنلاین یا هنگام خرید از فروشگاه‌های مواد غذایی، عباراتی مانند “غذاهای چرخشی” را بیشتر مشاهده کرده باشید. اما “upcycled” به چه معناست؟ به گفته انجمن غذای Upcycled (UFA)، “غذای upcycled در مورد کاهش ضایعات مواد غذایی با ایجاد محصولات غذایی با کیفیت بالا و مغذی از مواد مغذی است که از شکاف های سیستم غذایی ما عبور می کنند.”

با برداشتن یک قدم جلوتر، گروه ویژه تعریف مواد غذایی Upcycled مقاله خلاصه ای را در بهار 2020 منتشر کرد که این عبارت را بیشتر تعریف کرد:

“غذاهای آپسیکلت شده از موادی استفاده می کنند که در غیر این صورت به مصرف انسان نمی رسید، با استفاده از زنجیره تامین قابل تایید تهیه و تولید می شوند و تاثیر مثبتی بر محیط زیست دارند.”

گروه ویژه تعریف مواد غذایی Upcycled

این بدان معناست که غذاهای نوآوری شده عبارتند از:

  1. ساخته شده از محصولات جانبی یا موادی که در غیر این صورت از بین می رفتند.
  1. محصولات با ارزش افزوده
  1. برای مصرف انسان بی خطر است، اما می تواند در غذای حیوانات، غذای حیوانات خانگی و لوازم آرایشی نیز استفاده شود.
  1. یک زنجیره تامین قابل بازرسی داشته باشید که مطمئن شود آنها واقعاً به کاهش ضایعات بدون ایجاد استرس اضافی بر محیط زیست کمک می کنند.
این چگونه در مورد افزودنی های غذایی اعمال می شود؟

باور کنید یا نه، برخی از افزودنی‌هایی که معمولاً در غذاها و نوشیدنی‌ها یافت می‌شوند، در حال حاضر از ترکیبات بازسازی‌شده هستند. به عنوان مثال پکتین را در نظر بگیرید. منابع اصلی پکتین، پوست مرکبات، تفاله سیب (محصول فرعی اصلی صنعت آب سیب) و تفاله چغندر قند است. این اجزای فرآوری مواد غذایی هدر رفته برای کمک به بهبود بافت مربا و ژله استفاده می شود.

مثال دیگر گلیسرول استر رزین چوب (GEWR) است. GEWR از کنده‌های درختان کاج که برای مصارف دیگری مانند کاغذسازی یا به‌عنوان الوار ساختمانی بریده شده‌اند، برداشت می‌شود. GEWR به عنوان یک تثبیت کننده در نوشیدنی های میوه ای و آدامس استفاده می شود.

چند نمونه دیگر شامل لسیتین (اغلب به عنوان محصول جانبی تولید روغن نباتی تهیه می شود) و عصاره مخمر (که می تواند با استفاده از محصولات جانبی ذرت، چغندرقند و نیشکر مورد استفاده در تهیه ملاس تولید شود).

چگونه بفهمم غذایی که می‌خرم دوباره چرخیده است؟

غذاهایی که به چرخه ی چرخه تبدیل می شوند روی بسته بندی آن ها نشان داده می شود. یکی از راه هایی که ممکن است این کار را انجام دهند استفاده از یک جدید است استاندارد صدور گواهینامه و برچسب ایجاد شده توسط UFA. اولین تکرار این استاندارد چارچوبی را برای تأیید مواد و محصولات upcycled تعیین می کند.

در نهایت، تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی با افزایش چرخه محصولات جانبی که در غیر این صورت دور ریخته می شدند، با کاهش ضایعات و ایجاد یک منبع غذایی پایدارتر به محیط زیست کمک می کنند.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *