غذای “فرآوری شده” چیست؟ – حقایق مواد غذایی

عبارت “غذای فرآوری شده” اغلب به عنوان چیزی که مردم باید از آن اجتناب کنند به اشتباه توصیف می شود. متأسفانه این توصیف نادرست بیش از حد معمول شده و توسط بسیاری پذیرفته شده است. هنگامی که برای توصیف غذا استفاده می شود، کلمه “فرآوری شده” به معنای محصولی است که با تهیه، کنسرو، منجمد، بسته بندی یا ترکیب با سایر مواد تغییر یافته است. غذاهای فرآوری شده ممکن است تحت تغییرات فیزیکی از جمله خرد کردن، مخلوط کردن، پختن یا سرخ کردن و همچنین تغییرات شیمیایی که می تواند شامل تخمیر، خمیر مایه و نگهداری شود.

نمونه هایی از غذاهای فرآوری شده

با استفاده از این تعریف، “فرآوری شده” بسیاری از غذاهایی را توصیف می کند که به ایجاد یک رژیم غذایی متعادل کمک می کنند مانند ماست، سس ها، پنیر کم چرب و میوه های خرد شده. غذایی که از ابتدا طبخ می کنید را می توان فرآوری شده توصیف کرد.

به عنوان مثال یک قرص نان خمیر مایه خانگی را در نظر بگیرید. برای شروع، به یک استارتر خمیر ترش نیاز دارید که از تخمیر آرد و آب تهیه می شود. از آنجا آرد و مقداری نمک اضافه می‌کنید، و سپس چندین دور صاف کردن (مایه خمیر شدن از طریق تخمیر)، ورز دادن و تا کردن را انجام می‌دهید. حتی قبل از اینکه نان را در فر قرار دهید، هم تغییرات شیمیایی و هم فیزیکی در موادی که با آن شروع کرده اید ایجاد کرده اید – آب، آرد و نمک. تا آن زمان، با پختن خمیر خود در فر، یک بار دیگر خمیر خود را با اضافه کردن حرارت تغییر داده اید.

اما آیا فکر می کنید خمیر ترش تازه خانگی شما در حال فرآوری است؟ به احتمال زیاد نه.

یا در مورد ماکارونی خشکی که ممکن است در زمان شروع کووید-19 در انباری خود ذخیره کرده باشید، چطور؟ مانند خمیر مایه خانگی شما، مواد تشکیل دهنده ماکارونی – آرد، نمک، آب، روغن و تخم مرغ – در یک همزن بزرگ با هم مخلوط شده، از طریق رنگ ماکارونی فشرده شده، خشک شده و بسته بندی شده است تا بتوانید از آن بخرید. فروشگاه محلی خود را تا زمانی که به آن نیاز دارید در انبار نگهداری کنید.

در سطح پردازشی که یک محصول غذایی طی می کند همیشه نشان دهنده سطح مواد مغذی نیست و ارتباط مستقیمی با کیفیت یک محصول غذایی ندارد. غذاهای فرآوری شده قبل از رسیدن به قفسه فروشگاه یک یا چند تغییر را پشت سر گذاشته اند و معمولاً برای تولید غذایی طراحی شده اند که خوشمزه، مقرون به صرفه، ماندگار در قفسه و دسترسی آسان باشد.

نقش مکمل های غذایی در غذاهای فرآوری شده چیست؟

افزودنی های غذایی به دلایل زیادی در غذاهای فرآوری شده از جمله برای بهبود بافت و پایداری، افزایش ماندگاری و افزایش طعم استفاده می شود. بسته به نوع مواد تشکیل دهنده و عملکرد مورد نظر در غذای فرآوری شده می توان از افزودنی های غذایی به یک یا چند دلیل استفاده کرد.

مواد غذایی، از جمله افزودنی های غذایی، صدها سال است که به همین دلایل در غذاها استفاده می شود. تمام مواد ذکر شده در برچسب مواد غذایی برای استفاده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است یا مشخص شده است که به طور کلی به عنوان ایمن شناخته می شود (GRAS) توسط کارشناسان واجد شرایط پس از بررسی شواهد علمی که از ایمنی و استفاده مورد نظر آنها در غذاها حمایت می کند.

این در مورد غذایی که من می خورم به چه معناست؟

در پایان روز، غذاهای فرآوری شده، اعم از بسته بندی، کنسرو شده، شیشه ای یا منجمد، بخش مهمی از رژیم غذایی آمریکایی هستند که به ما امکان می دهند غذاهایی را بخریم که مقرون به صرفه تر هستند، ماندگاری بیشتری دارند و زمان آماده سازی را کاهش می دهند. افزودنی های غذایی همچنین به امکان انتخاب گسترده گزینه های غذایی ارگانیک، گیاهی، بدون گلوتن، کوشر و سایر گزینه های غذایی خاص برای رژیم غذایی کمک می کند.

غذاهای فرآوری شده می توانند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشند و نباید به عنوان چیزی برای ترس در نظر گرفته شوند. وقتی صحبت از یک رژیم غذایی متعادل به میان می آید، در مورد خوردن غذاهای مغذی است، نه لزوما نظارت بر سطح پردازش غذاهایی که می خورید.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *