ایرش ماس: تاریخچه ریشه های کاراگینان

اگر تا به حال لیستی از مواد تشکیل دهنده بستنی، ماست، شیر شکلات یا پیتزای منجمد مورد علاقه خود را بررسی کرده اید، احتمالاً کاراگینان را در لیست دیده اید. چه قبلاً به آن توجه کرده باشید یا نه، کاراگینان بیش از 50 سال است که در غذاهای بسته بندی شده استفاده می شود و تاریخچه آن در عرضه مواد غذایی جهان به زمان بیشتری برمی گردد.

کندروس کریسپوس

کاراگینان از نوعی جلبک دریایی قرمز به دست می‌آید کندروس کریسپوس. باستان شناسان تخمین می زنند که انسان ها مشغول برداشت جلبک دریایی بوده اند کندروس کریسپوس، برای نزدیک به 14000 سال. شواهدی از فواید دارویی جلبک دریایی قرمز در چین به 600 سال قبل از میلاد برمی گردد و در ابتدا به عنوان منبع غذایی در حدود 400 سال قبل از میلاد در جزایر بریتانیا استفاده می شد.

جلبک دریایی غلیظی که برای کاراگینان استفاده می شود، اغلب به عنوان خزه ایرلندی شناخته می شود، به وفور در امتداد خط ساحلی صخره ای اقیانوس اطلس، از جمله سواحل جزایر بریتانیا، آمریکای شمالی و اروپا رشد می کند. این جلبک دریایی به‌خصوص در امتداد خط ساحلی صخره‌ای ایرلند فراوان است، جایی که صدها سال است که هم به دلیل خواص ژل‌کننده‌اش در غذاها و هم به‌عنوان اهداف دارویی گفته می‌شود. در واقع، نام کاراگینان از Carrigan Head گرفته شده است، دماغه ای در نزدیکی ایرلند شمالی، که عنوان آن از کلمه ایرلندی “carraigín” الهام گرفته شده است که به “صخره کوچک” ترجمه می شود. در 19هفتم ایرلندی ها معتقد بودند کاراگینان می تواند گوساله های بیمار را همراه با سرماخوردگی، آنفولانزا و احتقان انسان درمان کند. ابتدا جلبک دریایی برداشت شد و خشک شد. سپس قبل از افزودن به فلان، تونیک و حتی ماءالشعیر، شسته و جوشانده شد. کاراگینان که مشابه ژلاتین استفاده می‌شود، به یک عنصر کلیدی در پودینگ کلاسیک ایرلندی، Blancmange، یک دسر خامه‌ای با ظرافت تبدیل شد. بلانمانژ هنوز است ساخته شده است در ایرلند، جایی که قطعات کامل جلبک دریایی قرمز خشک شده را می توان در بازارهای محلی خریداری کرد.

قحطی سیب زمینی ایرلندی

کاراگینان همچنین برای مبارزه با کمبودهای غذایی در دهه 1800 در طول قحطی سیب زمینی ایرلند مورد استفاده قرار گرفت. جلبک دریایی قرمز به شیر گرم شده با شکر و ادویه جات اضافه شد تا یک نوشیدنی غنی شده ایجاد شود. این نوشیدنی امروزه هم در ایرلند و هم در کارائیب مصرف می شود. همانطور که مهاجران ایرلندی از قحطی گریختند و به ایالات متحده آمدند، اولین تولید پرورش جلبک دریایی آمریکا در سواحل ماساچوست ایجاد شد. با این حال، تا زمان جنگ جهانی دوم، زمانی که یک ماده مشابه به نام آگار دیگر در دسترس نبود، محبوبیت کاراگینان در عرضه مواد غذایی ایالات متحده افزایش یافت.

کاراگینان امروز

از اواسط 20هفتم در قرن گذشته، کاراگینان در بسیاری از محصولات مانند شیر شکلات، بستنی، غذاهای منجمد و بسیاری از اقلام ارگانیک استفاده می شود. اکنون تقریباً در تمام مناطق جهان از جمله ایالات متحده، اروپا، چین، ژاپن و برزیل مصرف می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد کاراگینان، لطفاً ما را بررسی کنید منابع مواد غذایی یا بازدید کنید Marinalg.org.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *